Piesza ścieżka przyrodnicza we Wdzydzach Kiszewskich

Do:
Wdzydze Kiszewskie 14, 83-400 Wdzydze Kiszewskie, Poland

Opis:

Piesza ścieżka przyrodnicza we Wdzydzach Kiszewskich biegnie na północ od Wdzydz Kiszewskich, popularnej miejscowości turystycznej na Kaszubach. Zaskakuje bogactwem naturalnej przyrody w tak bliskim sąsiedztwie wsi. Można tu poznać charakter krajobrazu Wdzydzkiego Parku Krajobrazowego i walory przyrodnicze, w tym wiele chronionych i rzadkich gatunków roślin i zwierząt.

Na ścieżce warto zobaczyć: jeziora Jelenie i Niedźwiadek, charakterystyczne rynnowe ukształtowanie terenu, chronione gatunki mchów widłaków, ols - las bagienny oraz torfowisko przejściowe nad jeziorem Niedźwiadek.

Mapa ścieżki znajduje się przy Muzeum- Kaszubskim Parku Etnograficznym. Kierując się strzałkami skręcamy w prawo przy pensjonatach idąc wzdłuż jeziora Jeziorko dochodzimy do pierwszego przystanku z tablicą "Ochrona przyrody we Wdzydzkim Parku Krajobrazowym" i ławką. Idac dalej na północ po prawej stronie mijamy wilgotne łąki poprzedzielane fragmentami terenów bagiennych, by następnie wejść do lasu. Pierwszy leśny przystanek znajduje się przy lesie bagiennym, rzadko spotykanym na terenie Parku. Od wczesnej wiosny do początków lata dno lasu jest zalane wodą, a kiedy w cieplejszych miesiącach woda opada w dolnikach rozwija się bujnie roślinność bagienna. Kolejny przystanek znajduje się nad brzegiem jeziora Jelenie- pólnocnego ramienia krzyża Jezior Wdzydzkich. Stąd ścieżka prowadzi po stromej skarpie parę metrów nad taflą wody, gdzie należy zachowac ostrożność. Dochodzimy do wiaty i tablicy informacyjnej "Jezioro Jelenie". Warto zatrzymać się na dłuższą chwilę aby odpocząć w cieniu drzew i podziwiać panoramę jeziora. Od wiaty ścieżka prowadzi na południe, początkowo dnem rynny jeziornej, potem wspina się na zalesiony szczyt. Kolejny przystanek to tablica z informacjami o grzybach i ich pożytecznej roli w lesie. Ostatni odcinek ścieżki prowadzi nad brzegiem jeziora Niedzwiadek. Kończy się przy niewielkim torfowisku przejściowym, na którym znajdziemy charakterystyczne rośliny dla tego ekosystemu. Powrót ze ścieżki możliwy jest albo w kierunku hotelu Niedzwiadek lub wzdłuż brzegu jeziora w kierunku wsi.

Długość trasy: 4 km

Przebieg trasy: Wdzydze Kiszewskie, Jezioro Gołuń, Jezioro Jelenie, Jezioro Niedzwiadek, Wdzydze

Oznakowanie trasy: zielone znaki na drzewach i drogowskazach